tisdag 17 december 2013

ADHD hjärna

Som jag tidigare nämnt blev jag för ca 3 år sedan diagnositicerad ADHD, detta först efter jag varit diagnosticerad depression i två omgångar. Själv tyckte jag inte diagnosen depression stämde eller passade in på mig, kändes tydligt att det inte var det som var det ursprungliga problemet.
En dag i maj år 2011 blev jag så arg på en av mina före detta chefer, hon var så falsk och pratade alltid bakom ryggen på alla kollegor, men på ett möte vände hon alla saker hon sagt om andra till att det var jag som var problemet. Jag fick verkligen hålla i mig för att inte skapa kaos & en scen som jag förstod inte skulle bli bra. Det hela slutade med att jag gick från mötet & jag hyperventilerade i ca 20 min, fick inte luft & kunde inte andas. Då bestämde jag mig för nu är det dax att göra nåt åt detta, jag ringde psykiatrin & berättade lite kort att "det är nåt som inte stämmer med mig", telefonisten var mycket trevlig & positiv och fick mig att känna mig väl till mods.
Det tog två veckor tills jag blev kallad till första möte & tester, var faktiskt riktigt skönt att få berätta om mig själv, min uppväxt & mitt liv. Min psykolog log & skrattade tillsammans med mig när jag berättade saker från livet som inte alltid fungerat som det skulle :)
Efter ett par möten under sammanlagt en månads tid var det dax för det sista mötet där man skulle berätta för mig om jag har ADHD eller inte. Måste säga att jag var så nervös på väg dit, för om det inte är ADHD, vad är det då för "fel" på mig?
Lilla "Galna" Jag :) 
Min ADHD ger mig vissa svårigheter, såsom att bibehålla uppmärksamheten (speciellt på sånt som jag tycker är tråkigt), att reglera "on-off"-läge & att jag bitvis sover alldeles för mycket. Antingen sker allt i en rasande fart eller händer inget, typ :) Har oxå en tendens att överbelasta mig själv, full fart genom livet, som ofta slutar i ett par dagars sömn. Ibland känns det såhär :)
Men det finns även en hel del fördelar med att ha ADHD, till exempel: 
Finns säkert många människor som tycker det är konstigt att jag berätta öppet om min diagnos, men för mig är det en självklarhet. Oftast är det okunskapen runt diagnoser som ger upphov till mina/våra svårigheter i vardagen. Jag tycker även det är viktigt att så många som möjligt får kunskap om vad ADHD innebär, för att ju mer kunskap vi har desto bättre blir vi på att ge rätt hjälp & stöd i tex skolan. Det är viktigt att alla lär sig att förstå & acceptera att vissa människor har mer energ än andra & vissa av oss har så mycket att vi inte klarar av att hantera det alltid. Vår hjärna går på högvarv konstant, helt enkelt vi lever med full fart genom livet.  
ADHD är alltså inte min personlighet, men det är en del av mig :)  Och det är inte meningen att man ska behöva ursäkta sig för vem & vad man är :)

Hittade in på två stycken bra bloggar som både visar om livet med ADHD i bilder :) Gå in & kika på dem, helt klart läs- & sevärda :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar