måndag 2 december 2013

Adventspyssel

Igår var det första advent :) Tiden går snabbt & nu är det dags för mörker ute & ljuvligt levande ljus inne :) & är man som mig så är det kul att förnya sig & pyssla :)
Ett enkelt sätt att göra en fin adventljusstake är att använda sig av lite gips & gamla mjölkkartonger :)
 
Denna "barnvänliga" adventsljusstake är gjuten med gips i 4 st tomma mjölkförpackningar, innan gipset hinner stelna sätter man i värmeljus. Jag valde sedan att printa ut adventsverser på vanligt papper med vanligt skrivare och sedan limma på dessa. Över allt lade jag ett lager lack för hållbarhet & lyster :) Röda rosetter runt piffade upp det hela :)

Här är ett annat exempel på hur man kan gjuta en adventsljusstake :) Fortfarande med en "gammal" mjölkförpackning som jag tejpat ihop så "toppen" blev flat. Häll gipset i formen & innan det hinner "bränna"/stelna lägg i värmeljus :) Går även att använda en vanlig avlång "sockerkaksform" men var noga att olja in den innan ni häller i gips, annars är det svårt att få ut ljusstaken ur formen senare.

Ljusstaken urtagen ur mjölkförpackningen :)

På samma sätt kan man göra med en "gammal" plastflaska :)

Sen måla & pynta :)

En ljuvlig änglaljusstake blev resultatet :)

Här gjöt jag in ett datumljus på samma sätt som änglaljusstaken ovan :) Ett tips när man inte hittar ljusstaken man använt förr eller när man vill förnya sig :) Sen är det bara att pynta som man vill :) Jag valde att sätta ett silverfärgat snöre runt ljusstaken och sedan fästa ett rödmålat gipshjärta över.


Resultatet av adventsljustaken som jag gjöt i mjölkkartong (bild 2 ovan). Tre rödmålade och lackade hjärtan fick pryda denna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar