onsdag 4 december 2013

Funktionsnedsättning vs Funktionsuppsättning

Under morgonens nästan obligatoriska "surfande" med samtidigt kaffeintag för att vakna snubblade jag in på Textomedias hemsida & hittade ett intressant inlägg som handlade om politiskt korrekt språkbruk. Man tar upp terminologin funktionsnedsättning. Sedan 2007 började Socialstyrelsen avråda från all användning av ‘handikapp’ och i stället rekommenderade termerna funktionsnedsättning respektive funktionshinder.

Socialstyrelsens Termbank definieras funktionsnedsättning som ”nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga”. Men känns verkligen ordet funktionsnedsättning som värderingsfritt? För mig låter ordet nedsättning negativt & nedsättande, som om man vore mindre bra eller duktig för att man har en funktionsnedsättning. Kan man inte kalla det för något mindre nedsättande än så?

Textomedia skriver: "Adhd,  funktionsnedsättningen alltså? Nej, adhd funktionsvarianten. funktionsvarianten! Plötsligt inser jag att "funktionsnedsättning" sorterar människor vertikalt, uppifrån och ner på en tänkt funktionsskala. ‘Funktionsvariant’ å andra sidan jämför människor horisontellt och placerar dem jämte varandra. Så enkelt, och så genialt".

Hittade in på en annan hemsida, nämligen Prestationsprinsens och jag blev jätteglad när jag läste när jag läste uttrycket funktionsuppsättningar :) Gå in & läs hela inlägget här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar